• Türkçe
  • English
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
ARA
YEREL KALKINMANIN ANAHTARI: YÖRESEL ÜRÜNLER PANELİ
YEREL KALKINMANIN ANAHTARI: YÖRESEL ÜRÜNLER PANELİ27 Ekim 2014 Pazartesi

Antalya'da "Yerel Kalkınmanın Anahtarı: Yöresel Ürünler Paneli" düzenlendi.Antalya Expo Center'da devam eden 5. Yöresel Ürünler Fuarı kapsamında gerçekleştirilen panelin açılışında konuşan Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜCİTA) Yürütme Komitesi Başkanı Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu, yöresel ürünlerin son derece önemli olduğunu söyledi.

Yöresel ürünleri sahtelerinden ayırmanın en kolay yolunun coğrafi işaretler olduğunu dile getiren Tekelioğlu, "Önce coğrafi işaret alacağız. Üreticiyi, tüketiciyi koruyacağız. Kırsal kalkınmayı sağlayacağız. Yöresel ürünleri korumak istiyorsak 'coğrafi işaret' demeliyiz" dedi.

Türkiye'de coğrafi işaret alabilecek 2 bin 500 ürün bulunduğuna işaret eden Tekelioğlu, yüzde 70'inin gıda ve tarım ürünleri olduğu göz önüne alındığında en az bin 500 gıda ve tarım ürününün coğrafi işaret alabilecek durumda olduğunu anlattı.

Bugün 28 AB ülkesinin sahip olduğu coğrafi işaret sayısının bin 244 olduğunu bildiren Tekelioğlu, "AB'nin çok üzerindeyiz ama bunların korunması, gelecek nesillere aktarılması lazım" diye konuştu.

Daha sonra Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü Öğretim Üyesi ve YÜCİTA Yürütme Komitesi Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Selim Çağatay moderatörlüğünde yapılan panele geçildi.

Panelde, Türk Patent Enstitüsü marka uzmanı Seher Açıkel Özdemir "Yöresel Ürünleri Koruma Sistemi: Coğrafi İşaretler", Kıbrıs Türk Sanayi Odası (KTSO) Başkanı Ali Çıralı "Hellim Peyniri Coğrafi İşaret Tescil Süreci", KTSO Hellim Denetleme Kurulu Uzmanı Kemal Öztürk "Hellim Peyniri Coğrafi İşaret Tescili Uygulamaları", TOBB Türkiye Patent ve Marka Vekilleri Meclisi Başkan Yardımcısı Belgin Sağdıç, "Türkiye'deki Coğrafi İşaret Uygulamaları", Antalya Ticaret Borsası Coğrafi İşaretler Uzmanı Dr. Rana Demirer ise "Kalkınma Politikalarının Önemli Anahtarlarından Yöresel Ürünlerin Ekonomik Değeri" konularında sunum yaptı.

- "Hellim" peynirinin tescili sorunu 

Çıralı, Kıbrıs'ın kültürel ürünü olan ve uluslararası piyasada ticari değer kazanan hellim peynirinin hem ülkelerinde hem de Türkiye'de de tescil edildiğini kaydetti.

Kıbrıs'ta çok sayıda yöresel ürün bulunduğunu dile getiren Çıralı, şöyle konuştu:

"Tescil süreci, Güney Kıbrıs'ın uluslararası arenaya patent için başvurmasıyla başladı. Hellim peynirine 'halloumi' diyerek başvuruda bulundular. 2012 yılında itirazlarımız doğrultusunda AB'ye gönderilen dosya, eksiklikleri olduğu gerekçesiyle geriye gönderildi. 2014 yılında dosya yeniden AB'ye götürüldü. Şu anda sanıyorum Rumların dosyası inceleme safhasındadır. Bu bizim için önemli, büyük bir tehlikedir. Kıbrıslı Türkler tescilin haricinde kalırsa bu ismi kullanarak üretim yapamayacağız. Ürettiğimiz ürünleri dünya pazarlarına satma olasılığımız kalmayacak. Bu nedenle gerekli müracaatları yaptık. Bu konudaki mücadelemizi sürdürüyoruz."